Woord van de maand

In de bijbel lezen we dat God na de zondvloed de seizoenen aankondigde. In Psalm 74 lezen we in vers 17: “U hebt de grenzen van de aarde bepaald, zomer en winter, U hebt ze gevormd.”

De zomer komt eraan. Voor velen is de zomervakantie een tijd van minder arbeid verrichten, ontspannen, zich losmaken van verplichtingen. In de bijbel vinden we niet veel over vakantie. Wel was er soms een tijd van feesten. Als er werd gefeest, werd er niet gewerkt.

Niet werken gaat echter vlug vervelen

Misschien is de vakantie de uitgelezen tijd om wat actiever voor de Heer te gaan leven en de dingen op te pikken die zijn blijven liggen. Zo kunnen we in de vakantieperiode (meer) aandacht hebben voor ons gezin, familie en vrienden, (meer) lezen in de bijbel, (meer) praten met de Heer, (meer) bidden voor mensen, (meer) mensen zegenen die misschien wat hulp of goederen nodig hebben, (meer)...evangeliseren. Kortom een zomerse zingeving.

Fijne vakantie!

Jezus vertelt over het echte geluk

Het geluk dat God bedoelt, is iets anders dan het geluk van de wereld. Gods nieuwe wereld zet de huidige wereld op zijn kop. In Mattheus hoofdstuk 5 kan je hierover lezen:

  • Het echte geluk is voor mensen die weten dat ze God nodig hebben. Want voor hen is Gods nieuwe wereld.

  • Het echte geluk is voor mensen die verdriet hebben. Want God zal hen troosten.

  • Het echte geluk is voor mensen die vriendelijk zijn. Want aan hen zal God de aarde geven.

  • Het echte geluk is voor mensen die doen wat God wil, en die dat het allerbelangrijkste vinden.

  • Want God zal hun moeite belonen.

  • Het echte geluk is voor mensen die goed zijn voor anderen.

  • Want God zal goed zijn voor hen.

  • Het echte geluk is voor mensen die eerlijk zijn. Want zij zullen God zien.

  • Het echte geluk is voor mensen die vrede sluiten.

  • Want zij zullen kinderen van God genoemd worden.

  • Het echte geluk is voor mensen die lijden omdat ze doen wat God wil.

  • Want voor hen is Gods nieuwe wereld.

  • Het echte geluk is voor jullie. Jullie zullen het moeilijk hebben omdat je bij Mij hoort.

  • Misschien schelden de mensen je uit, of willen ze je gevangennemen. Misschien vertellen ze allerlei leugens over je.

  • Als dat gebeurt, moet je blij zijn en vrolijk. Want jullie krijgen een grote beloning in de hemel. De profeten van vroeger werden net zo slecht behandeld als jullie nu.’